Cruise Deluxe!

Ik geef het maar meteen toe, wij houden van cruisen. Best wel bizar hoe vaak we moeten of eigenlijk mogen uitleggen hoe verschrikkelijk leuk het is om met een schip naar de meest idyllische plekken op aarde te varen. Doe het en je bent verkocht! Waarom relatief weinig medelanders, slechts zo’n 110.000 per jaar, het ruime sop kiezen is ons een raadsel. We leggen uit waarom cruisen bovenaan uw lijstje moet staan.

Cruisen is in een luxe bubbel zitten. Je hebt alles om je heen: lekker eten, avontuur en goed gezelschap. Je kunt veel zien van onze mooie aarde en iedere avond toast je op het goede leven als je weer een nieuwe sunset tegemoet vaart. Belangrijk voor een geslaagde vaart is de keuze van de cruisemaatschappij, want wat je wilt, is gelijkgestemden om je heen. Wil je dat je kinderen kunnen spelen en rennen, dan kies je voor een cruise met glijbanen en grote buffetrestaurants of je gaat voor een themacruise. Het kan allemaal. Voor ieder budget en voor iedere wens is er wel een passend schip.


Wij gingen, het zal de vaste lezer van Society World niet verrassen, voor een klein schip met alle luxe. Welkom bij Seabourn! Op de 5 schepen van Seabourn vind je tussen de 450 en 600 gasten die maar een ding graag willen en dat is …. verwend worden. Verwend worden in de positieve en aangename zin van het woord. Verwend worden met service (gewoon, fijne mensen om je heen hebben), verwend worden met heerlijk eten en mooie producten én verwend worden met ruimte!


Want ruimte is een dingetje op het water. Bij Seabourn hoeft niemand door een patrijspoort naar de zee te kijken en heeft niemand een binnenhut (een hut zonder ramen). Een suite met een eigen terras is standaard. Gezien de afmetingen van dit schip zou het normaal rond de 1500 gasten herbergen. Op de Encore, het schip waar wij op vertoeven, zijn er slechts 600 gasten. Dus zijn er nooit rijen, nooit wachttijden en is er dus een zee van ruimte. Om het nog eens te visualiseren; het schip heeft overal verborgen zonnedekken en bij sommige plekken hebben we de gehele reis niemand gezien. Het nautische avontuur begint al weken eerder, wel 2 maanden voor vertrek. Per koerier krijgen we een dikke map toegestuurd met daarin onze reisbescheiden, tips voor excursies in de plaatsen waar we aanmeren en handige weetjes voor aan boord. We weten ook al in welke hut we zullen verblijven.


De dag van boarding nadert rap, de voorpret is voorbij, tijd voor het echte werk. We hebben gebruik gemaakt van de Seabourn taxiservice. Een hostess staat bij de slurf van het vliegtuig ons al op te wachten om onze handbagage over te nemen. Echt, dus nog ver voor we bij de douane zijn. Onze koffers hoeven we alleen maar aan te wijzen als ze op de band voorbij rollen. We kijken elkaar aan en denken zonder het uit te spreken, dit is een verdraaid lekker en zorgeloos begin, dan nog niet wetende dat de komende 7 dagen er hetzelfde uit zullen gaan zien. Na de paspoortcontrole neemt de chauffeur het over van de hostess en worden we naar onze taxi geleid. Er is zelfs aan het kinderzitje gedacht, want we reizen met een kleintje van 11 maanden. We naderen de haven van vertrek en zien in de verte 4 drijvende kastelen liggen en onze bescheiden schip. Een vreemd soort opgewondenheid maakt van ons meester. Het cruisevirus, een mix van ontzag, verwondering en een enorme nieuwsgierigheid, begint ons in zijn greep te krijgen. Bij boarding staat het ontvangstdrankje klaar en krijgen we onze schippas. Een soort paspoort om van boord en aan boord te kunnen in de havens die we aan gaan doen.


Op naar de hut waar de koffers al klaar liggen op het bed. Een dikke pluim voor de logistiek manager! Hoe doen ze dit zo snel? Een spectaculair lekker bed, walk-in closet, zitgedeelte, ruime badkamer met apart een bad en een douche en… het balkon. Dat balkon is magisch. ’s Avonds als je vaart, glijdt de zee aan je voorbij en schittert de maan in de zee, romantischer kan niet. Het zitgedeelte is door een dik gordijn te scheiden van het slaapgedeelte voor als de partner nog even wil lezen of tv wil kijken. De verblijven zijn zeer slim ingedeeld. Overal heb je opbergruimte, verborgen vakken en deurtjes waar weer iets ligt of waar je iets kan stallen. Aan het einde van de cruise alles dus goed controleren. Maar we willen totaal niet aan het einde van de reis denken!


De scheepshoorn klinkt, we gaan varen! We glijden de haven uit en wat direct op valt, is hoe geruisloos alles gaat. Nergens een trilling of brom van de toch enorme motor die deze mastodont moet aandrijven. Je voelt niets, je hoort niets. Of toch wel, je hoort de wind die je vrolijk tegemoet blaast. Het afvaren is meestal rond borreltijd en hier houden ze van borrelen. Dat kan op verschillende plekken binnen en buiten. Rondwandelend lijkt het schip een soort ideale en harmonieuze samenleving; iedereen groet iedereen en je ziet alleen maar blije gezichten. Als je er voor open staat, kan je een praatje maken. Heb je daar geen zin in, is dat ook oké. Dit alles is het resultaat van de totaal relaxte sfeer die is gecreëerd en dat is knap. Cruisen alleen bestemd voor ouderen? Vergeet het maar, de jonge stellen en families hebben op onze cruise zwaar de overhand.

Seabourn onthult onderzeeërs

De Seabourn Venture en het voorlopig nog naamloze zusterschip, zet koers naar alle uithoeken van de wereld met twee U-Boat Worx Cruise Sub 7 – onderzeeërs, die speciaal voor Seabourn zijn gemaakt. De onderzeeërs, die werken op een batterij, bieden plaats aan zes gasten en een kapitein. Er wordt gedoken naar een diepte van wel 300 meter, op verkenning naar scheepswrakken, koraalrifen en de prachtige onderwaterwereld. De gasten nemen plaats in een van de twee doorzichtige acrylkoepels naast de kapitein. De stoeltjes staan op een draaiend platform, zo heeft men een prachtig uitzicht rondom zonder iets te hoeven missen.


“De onderwaterwereld wordt vaak nog het laatste stukje onbekende aarde genoemd. Volgens de U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration is meer dan 80% van dat grote gebied nog niet in kaart gebracht, geobserveerd of verkend”, zegt Robin West, Vice President Expedition Operations bij Seabourn. “Wij nemen onze gasten in onze onderzeeërs mee naar een plek die bijna nog niemand met eigen ogen heeft gezien. Ze keren terug met een andere kijk op de wereld om ons heen en ze zullen er nog jaren over vertellen.”

Om in lijn te blijven met de luxe ervaringen aan boord van de Seabourn schepen, wordt elke onderzeeër op beide schepen uitgerust met op maat gemaakte, gestikte lederen bekleding, twee airconditioningsystemen, een Bluetooth-stereosysteem en een champagnekoelmachine voor gasten die op hun ontdekkingstocht willen toasten. Seabourn Venture is gepland om te lanceren in juni 2021. Een tweede nog te noemen zusterschip is gepland voor mei 2022.

De grootste uitdaging tijdens een cruise is er voor te zorgen dat je geen kilo’s aankomt. Een lastige, want overal lonkt lekker eten, de hele dag door en eten en drinken is inclusief!


Het begint ‘s morgens al als je in de Seabourn Square je koffie gaat halen. Zeg maar eens nee tegen die verse, huisgemaakte taartjes, brownies, macarons en lieve cup cakejes die schreeuwen om je aandacht. In het ontbijtrestaurant is het niet anders; eindeloos veel aanbod op de bufetten en dan is er ook nog een menukaart waar je vanaf kunt bestellen. Alles ziet er zo heerlijk uit, maar gelukkig ligt overal fruit en gezond voedsel. De lunch, hetzelfde verhaal. Keuze uit meerdere restaurants waar je zo kunt binnenlopen en kan aanschuiven. Voor het diner, het zal je niet verwonderen, zijn er ook diverse opties. Bijvoorbeeld het fine-dining restaurant The Grill. Van te voren wel reserveren, want iedereen wil eten bij chef Tomas Keller. Keller is een van de grootste chefs in de USA en heeft daar verschillende restaurants met in het totaal 7 Michelinsterren. Samir Tamisaft is de hoofd chef bij Seabourn en is tevens de trainer van alle andere chefs op alle schepen. Elke dag rapporteert hij aan Keller en zijn souschefs. Daarna volgt de feedback van Keller en zijn team, zodat er eventueel verbeterd kan worden. Het is een zeer indrukwekkende en intensieve samenwerking die al 3 jaar duurt. Bij de andere restaurants kan je altijd terecht zonder reservering. Bij The Colonnade en de Patio kan je heerlijk buiten zitten. Sushi, gerund door Japanners is het kleinste etablissement. Het grote, gezellige Te Restaurant heeft iedere avond een nieuw keuzemenu met een grote wijnselectie. Ook hier zien we Tomas Kellers gerechten. Onze tip. Verras je partner met een privélunch of diner op het terras van je suite!



Na enkele dagen is de conclusie eigenlijk al duidelijk. De luxe bij Seabourn zit hem in de details, de mensen en de producten. Voorbeelden zijn er te over: een onverwachts kaviaarfeest in het zwembad, je suite die 3 maal per dag wordt schoongemaakt, de bijzonder vriendelijke staf (bestaande uit 60 nationaliteiten!) die al vanaf de 2e dag je naam kent. Er wordt zeer actief geserveerd aan de pool, regelmatig komen ze langs met cocktails en fruit en ga zo maar door.


Er zijn veel Seabourn clubmembers, loyale gasten, die terug komen. Niet eens zo zeer voor de bestemming, maar voor het schip. De crew kent de gasten. Ze weten wat ze willen. Soms varen ze wel anderhalve maand mee. De crew wordt dan ook getraind om ieder detail te zien. En niets is te gek. Wil je een private cocktailparty met wat vrienden en bekenden, waar dan ook op het schip? Ze regelen het. De week vloog voorbij. Voor ons was het one big party met gezelligheid, mooie zonsondergangen, ietwat te veel cocktails en heel veel lekker eten. Cruise on!


Laatste nieuws