Wel lunchen, niet vliegen in een Airbus A380

Singapore Airlines veranderde afgelopen weekeinde op luchthaven Changi twee geparkeerde Airbus A380’s in pop-up restaurants, geopend voor lunch. Terwijl normaal rond 500 mensen in één toestel passen, nam de carrier strikt de regels van social distancing in acht. In elke A380 was zo plaats voor 200 gasten. De ‘passagiers’ moesten op de airport de normale veiligheidsprocedures ondergaan en konden alleen aan boord gaan als ze in bezit waren van een negatieve coronatest. De gasten konden een eenvoudige economy-maaltijd van omgerekend 35 euro wegwerken, maar er was ook een business class lunch van zes gangen voor 200 euro. De duurste maaltijd was die in de first class suite waar de ‘reiziger’ 400 euro moest neertellen voor acht gangen. De inzittenden van de A380 konden enige uren aan boord blijven en hadden de beschikking over het gebruikelijke aanbod aan entertainment.

Singapore Airlines spreekt van een succes: alle aangeboden zitplaatsen waren bezet. De maatschappij is van plan de lunches binnenkort te herhalen. Of de carrier er ook daadwerkelijk aan heeft verdiend heeft zij niet gezegd. Daar lijkt het wel op: als we uitgaan van een opbrengst van gemiddeld 50 euro per klant was de opbrengst dus 20.000 euro. Kosten staan daar nauwelijks tegenover. Brandstof werd er niet verbruikt en het personeel was al betaald.